KOUKUTTAJA

KOUKUTTAJA
Miltä kuulostaa Laura Frimanin ääni, entäs kalastajakylän arki. Kuvan linkkiä klikkaamalla pääset tutustumaan tarinaani. Sata tuntia ilmaista kuuntelua tarjoaa storytel

mandag 16. mai 2011

Alle er viktige. Alle har sin plass.

Langenes Kirke, Geitberget i bakgrunnen.

Kransen til minne for fiskerne som har omkommet på sjøen.

Bautaen som ble reist 1944. De siste navnene i bautaen ble hogd i 1947. Det finnes ikke plas til flere navn.

Disse kollegaene mine ofret i sin tid alt til det fiskeværet og samfunnet jeg er så glad i.


17.mai tale ved Bautaen.

Vi er nå samlet hit... ved denne flotte steinen. Jeg tror, att den er hogd av granit og jeg syns att den er veldig stilig. Har sett mange sånne type obelisk greier tidligere, men denne er absolutt den stiligste. Ikke den største, men stiligste.

Denne høge steinen av granit er also bautaen over de fiskerne som har omkommet på sjøen. Det er hogd inn 51 navn. Bautaen ble reist i 1944, etter initiativ fra Langenes fiskarlag.

For meg har denne plassen og bautaen blitt veldig kjær. Jeg er ofte her. Jeg nyter utsikten. Og tenker på disse menneskene, tenker på kollegaene mine. De har gjort sitt . De har gitt sitt offer og bidrag. De har gitt livet. Til det fiskeværet og til det samfunnet vi har i dag.

Det skulle være mange flere navn i bautaen. Mange har omkommet på sjøen etter 1947.
Til å med jeg kjenner noen. Dere kjenner flere. Enkelte av dere har mistet noen i familien. Andre har mistet kjære venner.

At man omkommer på sjøen, at man går bort altfor tidlig skulle ikke skje... men det kan skje. Uansett hvor flinke vi er til å tenke på sikkerheten. Sånn er det bare. Sånn er livets nådeløse gang.

Men vi klarer oss . Vi har felleskapet som betyr så mye. Vi vet att sammen er vi sterke.

Vi har blitt ett eksempel av ett fiskevær i felleskap. Stø er et fiskevær som nekter å gi opp. Stø er ei bygd som nekter å dø. På Stø er alle viktige. Alle har sin plass.

Vi vet att de litt eldre i bygda hjelper til med visdommen og livserfaringen deres og de yngste er flinke til å lære. Lokale og fremmende jobber for et felles mål. Også sommergjestene fra hele Europa er en del av Stø. Også de kan bidra. Til å ta vare på kysten.

Stø er internasjonell og Stø er tolerant. Stø har utrolig mange sider. Også der ligger våres styrke, fordi det å ha mange sider betyr å ha mange bein å stå på.

Av de mange beinene vil jeg nevne hjørnesteinbedriftene Gunnar Klo AS, Arctic Whale Tours og Stø bobilcamp. Og damene i made in Stø. Og alle andre som skaper velferd og verdier innen reiseliv og fiskeri.
Vi alle har gjort en kjempejobb. Sammen med oss fiskerne, line- egnere og brygge arbeidere har dere andre bygget et tolerant kystsamfunn med hele 10 forskjellige nasjonaliteter. Det er stort.

Man kan godt si, att vi har skapt ett enestående samfunnsmodel . Modellet heter Stø modell.
Og betyr att vi er ett forbilde for hele kysten. Vi er ett forbilde for hele Norge.

Det er så godt å bo på Stø. Det er så godt å bo i Norges land.
I dag skal vi feire. Det hadde også disse bortkomne fiskerne gjort.
Gratulerer med dagen, folkens!
-lauri-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar