KOUKUTTAJA

KOUKUTTAJA
Miltä kuulostaa Laura Frimanin ääni, entäs kalastajakylän arki. Kuvan linkkiä klikkaamalla pääset tutustumaan tarinaani. Sata tuntia ilmaista kuuntelua tarjoaa storytel

onsdag 24. februar 2010

Missä se Golf virta oikein on


Morgenstjerne laiva .Støn satama 24.helmikuuta. klo 12.30. Mielettömän kylmä. Pakkasta 12 astetta. Suunnaltaan vaihtelevaa idänpuoleista tuulta. Aurinkoinen sää.
Eilinen oli kalamatalikoillamme viime vuosikymmenien kaikkien aikojen kylmin päivä. Kaikki paikat jäätyivät merellä ja maissa .Saalis yhdessä apajassa 6 tonnia turskaa. Talvikauden 2010 kokonaissaalis tähän mennessä 64 tonnia. Ennen pääsiäistä pyydettävää n. 16 tonnia.


Støn satamassa on rauhallista. Kaikki laivat ovat paikoillaan laitureissaan ja toipuvat eilisestä. Kjøllefjord , joka on suurin nuottalaivoistamme, on sekin palannut viereemme josssain vaiheessa aamupäivätorkkujani.
Eilinen oli kova, tosi kova päivä, vaikka alussa ei näyttänyt siltä. Sellainen päivä, joka kipparimme mielestä tekee pojista miehiä tai kasvattaa rintakarvoja.
Pakkanen kiristyi päivän mittaan, ja itätuuli yltyi kovaksi. Kaikilla laivoilla riippumatta kalastusmuodosta , on hankalaa.
Kun nuotta on saaliineen veneen vierellä, ja siimajatan tai verkon nosto kesken, ei pois voi lähteä. Jos voisi , kai mekin olisimme lähteneet. Siinä sitten piti parhaan kykynsä mukaan yrittää selviytyä.

Verestys jäätävässä tuulessa, missä kumihanskat jäätyvät koppuraksi ja veri ja vesi kannelle vaarallisen liukkaaksi, on ärsyttävän hankalaa.
Nuotan perät ja verkot jäätyvät kelulaitteeseen ja siimannostaja joutuu pärskeidenkin keskellä ottamaan jokaisen kalan yksitellen nostokirveellään veneeseen.Ja palelluttamaan kätensä ja kasvonsa.

Lisäksi kalat jäätyvät, jos joutuvat vähänkään pitempään olemaan pakkasessa. Ne olisi saatava ruumaan merivesikontteihin mahdollisimman nopeasti.

Selvisimme mereltä ja suuren saaliimme verestyksestä kohtuullisen hyvin. Välillä piti käydä lämmittelemässä ja vaihtamassa patterin päällä lämmenneet uudet hanskat ja juomassa kahvia, mutta muuten neljän tunnin kalannosto ja verestysurakkamme sujui hyvin. Suuremmilla nuottalaivoilla elämä on helpompaa, ne saavat työskennellä kannen alla, ja niitä on useampi jakamassa työtaakkaa.

Se mikä normaalioloissa on leppoisa ja nautittavaa, oli eilen väkinäistä puurtamista. Monta kertaa tuli mieleen Golf virta ja ilmaston lämpeneminen. Näimme sellaisenkin ilmiön, jota kukaan Støn kalastajista ei ikinä ole näillä leveysasteilla kokenut.

Langenesin matalikolla merestä nousi merisumua lämpimän meriveden ja toistakymmenen pakkasasteen ilmamassan kohdatessa. Sitä ei täällä tapahdu. Golf virta on normaalioloissa niin voimakas lämmittäjä, ettei ilman lämpötila kantilla ikinä laske kuin neljään viiteen asteeseen. Siis ennen eilistä. Kerran aiemmin talvella koimme 7 asteen pakkasen, mikä sekin oli ennenkuulumaton.

Kylmä ilma ja tuuli sitten jäädyttivät tulomatkalle pärskeet laivan rakenteisiin paapuurin puolelle ja ikkunoihin niin, että kalastajapoikani Erik joutui useaan otteeseen kotimatkaa naputtelemaan jäitä ja raaputtamaan kipparille jonkinlaisen katseluaukon ikkunaan.

Satamaan tullessa Morgenstjernemme muistutti iglua ja ui jään painosta kallellaan. ei kuitenkaan vaarallisesti. Ja onneksi saalis oli tasaisesti jakautuneena ruumassa. Eikä tuulikaan ollut suoraan sivusta.

Joka tapauksessa merireissumme oli niin jäätävä kokemus kalanluovutusvuoron odotuksineen ja kylmässä kalanvastaanotossa suolistamisineen, että tänään ei mikään olis saanut meitä lähtemään merelle. Lämpimässä laivassa kun on niin mukava juoda kahvia, nukkua päiväunia ja syödä herkkuja. Ja valmistautua huomiseen lauhempaan päivään.

Kaunista talvipäivää ja Støn sataman idylliä, kun voi ihailla myös jäätyneen ikkunan läpi tiiraillen. Samalla kun käy koneella tapaamassa tuttuja ja katselemassa mitä siellä muualla maailmassa oikein on tapahtunut.
-lauri-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar